Regulamin naboru na stanowiska pracownicze niebędące stanowiskami w korpusie służby cywilnej w Komendzie Powiatowej Policji w Mławie
Regulamin naboru na stanowiska pracownicze niebędące stanowiskami w korpusie służby cywilnej
w Komendzie Powiatowej Policji w Mławie
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
1. Regulamin naboru na stanowiska pracownicze niebędące stanowiskami w korpusie służby cywilnej w Komendzie Powiatowej Policji w Mławie, zwany dalej „Regulaminem”, określa procedurę naboru kandydatów na stanowiska pracownicze niebędące stanowiskami w korpusie służby cywilnej w Komendzie Powiatowej Policji w Mławie.
2. Regulamin określa czynności od momentu przygotowania naboru i wyłonienia kandydata do zatrudnienia, bez czynności związanych z nawiązaniem stosunku pracy.
§ 2.
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Urzędzie - należy przez to rozumieć Komendę Powiatową Policji w Mławie;
- Komendancie - należy przez to rozumieć Komendanta Powiatowego Policji w Mławie;
- Komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć wchodzące w skład Komendy Powiatowej Policji w Mławie wyodrębnione wydziały oraz zespoły;
- Biuletynie Urzędu - należy przez to rozumieć Biuletyn Informacji Publicznej Komendy Powiatowej Policji w Mławie;
- Kierowniku komórki organizacyjnej – należy przez to rozumieć kierownika komórki organizacyjnej Komendy Powiatowej Policji w Mławie lub jego zastępcę, w której: utworzono nowe stanowisko, wystąpił wakat, lub wystąpiła konieczność zatrudnienia osoby na podstawie umowy o pracę na zastępstwo, na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika niebędącego członkiem korpusu służby cywilnej;
- Komisji Rekrutacyjnej - należy przez to rozumieć Komisję powołaną przez Komendanta Powiatowego Policji w Mławie do rozpatrzenia ofert i wyłonienia najbardziej odpowiedniego kandydata do zatrudnienia na stanowisku pracowniczym niebędącym stanowiskiem w korpusie służby cywilnej;
- Zespole Kadr i Szkolenia - należy przez to rozumieć Zespół Kadr i Szkolenia Komendy Powiatowej Policji w Mławie.
§ 3.
1. Nabór kandydatów na stanowiska pracy niebędące stanowiskami w korpusie służby cywilnej jest otwarty i konkurencyjny.
2. W Urzędzie może być zatrudniona osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) korzysta z pełni praw publicznych;
3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
4) posiada kwalifikacje wymagane na dane stanowisko pracy.
- Jeżeli w Urzędzie wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia o naborze, jest niższy niż 6 %, pierwszeństwo w zatrudnieniu przysługuje osobie niepełnosprawnej, o ile spełnia wymagania na dane stanowisko i znajduje się w gronie kandydatów przedstawionych Komendantowi.
- Oceny, czy dana osoba niepełnosprawna spełnia wymagania na dane stanowisko, dokonuje Komisja Rekrutacyjna, poprzez bezpośrednią weryfikację kandydata.
§ 4.
- Nabór może być prowadzony w sytuacji:
1) utworzenia nowego stanowiska w Urzędzie;
2) powstania wakatu;
3) wystąpienia konieczności zatrudnienia osoby na podstawie umowy o pracę na zastępstwo, na czas usprawiedliwionej nieobecności pracownika niebędącego członkiem korpusu służby cywilnej.
2. Przepisów Regulaminu nie stosuje się w przypadku przesunięć pracowników na inne stanowiska w Urzędzie, w tym awansów wewnętrznych.
ROZDZIAŁ II
DECYZJA O WSZCZĘCIU PROCEDURY REKRUTACYJNEJ NA STANOWISKO PRACOWNICZE NIEBĘDĄCE STANOWISKIEM
W KORPUSIE SŁUŻBY CYWILNEJ
§ 5.
1. Decyzję o wszczęciu procedury naboru podejmuje Komendant lub osoba przez niego upoważniona poprzez akceptację wniosku o przeprowadzenie naboru na stanowisko pracownicze niebędące w korpusie służby cywilnej złożonego przez kierownika komórki organizacyjnej za pośrednictwem Zespołu Kadr i Szkolenia. Wzór wniosku został określony w załączniku nr 1 do Regulaminu.
2. W sytuacji utworzenia nowego stanowiska lub wystąpienia wakatu w Zespołach bezpośrednio podlegających Komendantowi - wniosek, o którym mowa w ust. 1 sporządza Zespół Kadr i Szkolenia.
§ 6.
1. Zespół Kadr i Szkolenia, po uzyskaniu zgody na przeprowadzenie zewnętrznej rekrutacji, sporządza projekt ogłoszenia o naborze na podstawie karty opisu stanowiska pracy.
2. Ogłoszenie o naborze zawiera w szczególności:
1) nazwę i adres Urzędu;
2) stanowisko pracy, na które prowadzony jest nabór;
3) wymagania związane ze stanowiskiem pracy zgodne z kartą opisu danego stanowiska, ze wskazaniem, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe;
4) informację o warunkach pracy na danym stanowisku pracy;
5) zakres zadań wykonywanych na stanowisku pracy;
6) informację, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w urzędzie, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, wynosi co najmniej 6%;
7) wymagane dokumenty;
8) termin i miejsce składania dokumentów.
3. W sytuacji włączenia do struktury komórki organizacyjnej nowego stanowiska pracy, przed wszczęciem procedury naboru opracowuje się kartę opisu stanowiska pracy.
4. Ogłoszenie o rekrutacji opublikowane zostaje w Biuletynie Urzędu, wywieszone na tablicy ogłoszeń w miejscu ogólnie dostępnym, a także przesłane do właściwego miejscowo powiatowego urzędu pracy celem upowszechnienia.
5. Termin składania dokumentów określony w ogłoszeniu o naborze nie może być krótszy niż 5 dni od dnia opublikowania ogłoszenia, a dla ogłoszenia o naborze w celu zastępstwa innego pracownika – nie może być krótszy niż 3 dni od dnia opublikowania ogłoszenia
ROZDZIAŁ III
POWOŁANIE KOMISJI REKRUTACYJNEJ
§ 7.
1. Komisja Rekrutacyjna powoływana jest przez Komendanta.
- W skład Komisji Rekrutacyjnej, wchodzi od trzech do pięciu osób.
3. Komisję Rekrutacyjną tworzą: Przewodniczący, którym jest I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Mławie oraz od dwóch do czterech członków, w tym przedstawiciel Zespołu Kadr i Szkolenia, osoba sprawująca bezpośredni nadzór nad stanowiskiem na które prowadzony jest nabór (tj. naczelnik wydziału, zastępca naczelnika wydziału, koordynator zespołu) oraz osoba/y posiadająca/e doświadczenie pozwalające na ocenę prezentowanej przez kandydatów wiedzy specjalistycznej.
4. W pracach Komisji Rekrutacyjnej nie może uczestniczyć pracownik będący małżonkiem lub krewnym do drugiego stopnia albo powinowatym pierwszego stopnia albo pozostający w takim stosunku prawnym lub faktycznym wobec kandydata, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności. W przypadku wcześniejszego zatwierdzenia takiej osoby do prac w Komisji Rekrutacyjnej Zespół Kadr i Szkolenia składa wniosek do Komendanta o zastąpienie członka Komisji inną osobą.
- Nieobecność jednego z członków komisji na posiedzeniach komisji, za wyjątkiem Przewodniczącego, nie wstrzymuje prac komisji.
- Przed przystąpieniem do pracy członkowie Komisji Rekrutacyjnej otrzymują upoważnienia do przetwarzania danych osobowych w zakresie przeprowadzania naboru.
- Komisja Rekrutacyjna działa do czasu zakończenia procedury naboru na wolne stanowisko.
ROZDZIAŁ IV
PRZYJMOWANIE OFERT KANDYDATÓW I ICH WSTĘPNA WERYFIKACJA
§ 8.
- Oferty kandydatów po publikacji ogłoszenia, o którym mowa w § 6 przyjmowane są w sekretariacie Komendanta lub przesyłane pocztą na adres Urzędu. Kandydat do pracy w odpowiedzi na ogłoszenie Komendanta składa/przesyła komplet wymaganych dokumentów w zaklejonej kopercie z podaniem swoich danych teleadresowych oraz dopiskiem „Ogłoszenie o naborze nr....”. Zaklejona koperta podlega rejestracji w sekretariacie Komendanta.
- W przypadku otwarcia w sekretariacie koperty, na której brakowało dopisku „ogłoszenie o naborze nr...” pracownik sekretariatu dokonuje adnotacji informującej o otwarciu koperty i liczbie kart znajdujących się w środku. Otwarcie kopert następuje na posiedzeniu komisji rekrutacyjnej.
- Oferty, które wpłyną po terminie (brana jest pod uwagę data wysłania dokumentów) i niespełniające wymagań formalnych określonych w ogłoszeniu (np. brak wymaganych w ogłoszeniu dokumentów, brak podpisów pod oświadczeniami) oraz niespełniające wymagań koniecznych, nie podlegają rozpatrzeniu.
- Komisja Rekrutacyjna dokonuje weryfikacji wszystkich ofert pod kątem spełniania warunku terminowego złożenia, kompletności, oraz spełniania przez kandydatów wymagań formalnych określonych w ogłoszeniu.
- Imiona i nazwiska kandydatów, którzy spełniają wymagania formalne stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o naborze.
ROZDZIAŁ V
PRACE ZESPOŁU REKRUTACYJNEGO ZWIĄZANE Z BEZPOŚREDNIĄ
WERYFIKACJĄ KANDYDATÓW
§ 9.
- Bezpośrednia weryfikacja kandydatów odbywa się w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia określonego w opublikowanym ogłoszeniu jako termin końcowy do składania ofert.
- Komendant w uzasadnionych przypadkach, na wniosek I Zastępcy Komendanta Powiatowego Policji w Mławie może wydłużyć okres w jakim należy przeprowadzić bezpośrednią weryfikację kandydatów.
- Bezpośrednia weryfikacja kandydatów dokonywana jest poprzez przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej indywidualnie z kandydatami, celem sprawdzenia w szczególności:
- kwalifikacji kandydata;
- motywacji do pracy;
- znajomości zasad funkcjonowania Urzędu;
- znajomości przepisów prawnych wymaganych na stanowisku, na które prowadzony jest nabór;
- umiejętności interpersonalnych.
W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej Komisja Rekrutacyjna, w celu wyłonienia kandydata posiadającego najlepsze predyspozycje do pracy na danym stanowisku, może przeprowadzić dodatkowe metody selekcji, np. zadanie praktyczne, dostosowane do zakresu zadań wakującego stanowiska.
- Komisja Rekrutacyjna, przed dokonaniem wyboru kandydatów na rozmowę kwalifikacyjną może przeprowadzić dodatkową weryfikację kandydatów przy zastosowaniu następujących metod selekcji:
1) test z wiedzy - jednokrotnego wyboru, pytania otwarte;
2) dodatkowe metody selekcji - np. test umiejętności, test osobowości, test kompetencji, test predyspozycji zawodowych, zadania praktyczne itp.
Wszyscy kandydaci otrzymują jednakowe zadania. Każde zadanie jest punktowane w skali od 0 do 3 punktów.
§ 10.
1. Za przygotowanie testu wiedzy wraz z kartą prawidłowych odpowiedzi, dodatkowych metod selekcji i karty ocen zadań oraz pytań do rozmowy kwalifikacyjnej wraz z kartą oceny odpowiedzi opowiada Zespół Kadr i Szkolenia wraz z kierownikiem komórki organizacyjnej, do której prowadzony jest nabór lub wskazana przez niego osoba, posiadająca wiedzę merytoryczną z danego obszaru.
2. Komisja Rekrutacyjna ustala pytania, zasadę ocen odpowiedzi, ewentualne zadania praktyczne, którym poddani będą kandydaci oraz skalę ocen.
§ 11.
Po przeprowadzeniu weryfikacji kandydatów Komisja Rekrutacyjna sumuje punkty zdobyte przez poszczególne osoby.
ROZDZIAŁ VI
PROTOKÓŁ Z PRAC KOMISJI REKRUTACYJNEJ I DECYZJA O
ZATRUDNIENIU
§ 12.
1. Komisja Rekrutacyjna po zakończeniu prac opisanych w Rozdziałach IV i V Regulaminu sporządza protokół z przeprowadzonego naboru, zawierający propozycję najlepszych kandydatów - łącznie nie więcej niż pięciu, spełniających wymagania niezbędne oraz w największym stopniu spełniających wymagania dodatkowe. Protokół sporządzany jest według wzoru określonego w załączniku nr 2 do Regulaminu.
- Protokół może być modyfikowany, w zależności od sytuacji, jakie wystąpią w procesie naboru, musi jednak zawierać następujące informacje:
- określenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
- liczbę nadesłanych ofert, w tym liczbę ofert niespełniających wymogów formalnych;
- imiona, nazwiska i miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r. (tj. Dz.U. Z 2022 r., poz. 1360) zaproszonych do udziału w bezpośredniej weryfikacji przez Komisję Rekrutacyjną;
- informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
- wskazanie 3 kandydatów, którzy uzyskali największą ilość punktów z poszczególnych etapów rekrutacji;
- uzasadnienie dokonanego wyboru;
- skład Komisji Rekrutacyjnej.
3. Przewodniczący Komisji Rekrutacyjnej przekazuje protokół Komendantowi wraz z dokumentami kandydatów wytypowanych do zatrudnienia.
4. Na podstawie zatwierdzonego protokołu oraz wyboru najlepszego kandydata dokonanego przez Komendanta, Zespół Kadr i Szkolenia niezwłocznie publikuje informację o wyniku naboru w Biuletynie Urzędu oraz wywiesza na tablicy ogłoszeń w miejscu ogólnie dostępnym.
§ 13.
Dokumenty kandydatów są archiwizowane zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
§ 14.
Jeżeli w ciągu trzech miesięcy od dnia nawiązania stosunku pracy z osobą wyłonioną w drodze naboru zaistnieje konieczność ponownego obsadzenia tego samego stanowiska, Komendant może zatrudnić na tym samym stanowisku inną osobę spośród przedstawionych kandydatów. Informację o takim zatrudnieniu Zespół Kadr i Szkolenia publikuje Biuletynie Urzędu oraz wywiesza na tablicy ogłoszeń w miejscu ogólnie dostępnym.
ROZDZIAŁ VII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 15.
Wszystkie osoby odpowiedzialne za przygotowanie i przeprowadzenie procedury naboru, w tym osoby wchodzące w skład Komisji Rekrutacyjnej, mają obowiązek zachowania w tajemnicy uzyskanych w trakcie naboru informacji o kandydatach.